Jika anda suka mana-mana gambar ataupun ayat dalam page ni. Silalah copy, tag ataupun share. Tidak perlu minta izin kerana ilmu ini semua datangnya dari Allah.

Sunday, June 17, 2012

HALA TUJU DAN ISU DALAM PENYELIDIKAN MATEMATIK

Program Scimex 2 Ledang 2012
Pendidikan matematik mula berkembang pada akhir abad ke 19 dan dapat membekalkan maklumat yang sangat berguna dan penting untuk pendidikan matematik. Beberapa persoalan dianalisis bertujuan mengenalpasti, menghurai dan membincangkan berkaitan identiti, isu dan hala tuju dalam penyelidikan matematik. Tujuan penyelidikan pendidikan matematik bergantung kepada prinsip kepercayaan individu terhadap makna penyelidikan. Dua dekad lepas, Begle dan Gibb (1980) telah mengemukakan pendapat bahawa tujuan utama penyelidikan dalam pendidikan matematik dijalan kerana simply stated, there is a need to understand better how, where and why people learn or do not learn mathematics(hlm.8).

Terdapat dua disiplin yang banyak mempengaruhi penyelidikan dalam pendidikan matematik. Pertama, disiplin matematik – penyelidikan menjurus ke arah mengkaji isi kandungan matematik yang diajar dan dipelajari serta kajian ke atas pemikiran matematik serta intuisi terhadap matematik. Kedua, disiplin psikologi – menekankan penyelidikan terhadap bagaimana isi kandungan diajar dan dipelajari serta menguji kesepadanan dan kesesuaiannya dengan tahap tahap perkembangan pelajar.

 Aspek epistemologi dititikberatkan. Institusi pengajian tinggi kini menekankan pengambilan staf yang berkualiti untuk tugas penyeliaan bilangan penyelidik novis yang meningkat ekoran polisi kerajaan untuk meningkatkan bilangan guru sains dan matematik yang berketrampilan dan berijazah. Perkembangan teknologi maklumat telah mempermudahkan proses menjalankan tinjauan literatur, menganalisis data, penulisan dan menyebarkan dapatan kajian penyelidikan pendidikan matematik Isu penyelidikan pendidikan matematik lebih tertumpu kepada peringkat sekolah menengah berbanding peringkat pra-sekolah, sekolah rendah dan institusi tinggi. Penyelidikan diklasifikasikan kepada 15 tajuk. Konstruktivisme telah mendominasi arena penyelidikan. Isu dan fokus utama penyelidikan tahun 90’an ialah untuk mengenalpasti kefahaman, skim dan konsepsi pelajar terhadap istilah matematik dan penyelesaian masalah. Teori-teori baru bidang psikologi mempengaruhi penyelidikan dalam pendidikan matematik.

 Penyelidikan tahun 70’an terfokus kepada penyelidikan berkaitan kurikulum, pendekatan pengajaran bagi mencapai objektif pengajaran dan strategi pengajaran terhadap pencapaian pelajar matematik. Kerangka teori behaviorisme kerap digunakan. Penyelidikan tahun 80’an tertumpu kepada proses dan hasil pembelajaran pelajar dan berhubung analisis kesilapan. Pendekatan kualitatif kerap digunakan. Persoalan kajian lebih kepada faktor dan mekanisma berkaitan salah konsep, pembentukan konsep dan tingkah laku penyelesaian masalah.

Tema penyelidikan 90’an sama dengan tahun 80’an dan berkembang luas dari segi ontologi, epistemologi, pemerolehan pengetahuan dan pembinaan skim. Kerangka teori konstruktivisme, kognitif, pemerosesan maklumat menjadi landasan penyelidikan. Pengaruh dalam aspek sosial, bahasa dan budaya turut berkembang. Kaedah penyelidikan dibahagikan kepada dua; kaedah kuantitatif dan kaedah kualitatif (contoh: teknik temuduga klinikal) bergantung kepada tujuan penyelidikan. Tahun 90’an memperlihatkan dominasi pendekatan kualitatif dalam penyelidikan pendidikan matematik. Penyelidikan pendidikan matematik di Malaysia kini adalah memberangsangkan tetapi bersifat sporadik dan kurang penyelarasan.

Kesimpulannya, isu tentang penyelidikan pendidikan matematik seperti jurang antara penyelidik dengan pengamal, ketidakseimbangan fokus penyelidikan, pemilihan metodologi yang sempit, pengantarabangsaan penyelidikan dan penyelidikan berasaskan teknologi perlu diberi perhatian. Persoalan yang timbul adalah setakat mana dapatan kajian digunakan oleh pendidik matematik dalam kerja harian mereka. Penyelidikan dalam pendidikan matematik kini dapati lebih bertumpu kepada apa yang pelajar lakukan dalam pendidikan matematik daripada apa yang dilakukan oleh guru dalam mengajar matematik. Peranan guru perlu diberi perhatian. Penerimaan secara keseluruhan dan tanpa kritik pendekatan kualitatif amat ketara dalam penyelidikan pendidikan matematik.

Dominasi pendekatan kualitatif menyebabkan pendekatan kuantitatif terpinggir. Penyelidikan pendidikan matematik bergantung kepada keadaan dan tempat. Dapatan kajian sesuatu lokasi mungkin tidak boleh digeneralisasikan ditempat yang lain. Pengaruh sosial dan budaya sesuatu tempat menjadi acuan penyelidikan yang akan dijalankan. Niss (1994) mendapati bahawa kehadiran teknologi jika tidak dimanfaat dengan sesuai dan relevan tidak mempermudahkan pengajaran matematik tetapi penggunaan teknologi secara intelektual meningkatkan ‘permintaan’ ke atas kedua-dua pelajar dan guru.

 p/s: http://dukeamienerev.blogspot.com

No comments:

Post a Comment