Jika anda suka mana-mana gambar ataupun ayat dalam page ni. Silalah copy, tag ataupun share. Tidak perlu minta izin kerana ilmu ini semua datangnya dari Allah.

Friday, April 8, 2011

Wasiatku =)

bersama kawan2 yang sangat baik, sporting dan terbaikkkkkkkk 1 april 2011



Bismilahirrahmanirahim
[Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang]

Mati.

Ia adalah suatu yang pasti bagi setiap yang menghela nafas pemberianNya. Ia adalah kitaran kehidupan. Malah kita tidak diberitahu akan waktu dan saatnya. Ternyata ianya bermakna kita harus mentaatiNya dalam setiap nafas dan menjadi hambaNya dalam erti hakikat yang sebenar.

Lantaran itu, tidaklah terlambat untuk aku menyampaikan wasiatku sebelum Izrail, sang malaikatul maut membawaku berjumpa dengan kekasih agung yang terlalu aku rindu untuk bertemuNya.

Dan ku rasakan, pertemuan agung itu semakin hampir, seolah sesaat aku menghela udaraNya ini. Bahkan lebih hampir dari itu!!

Sahabat yang aku cintai dengan sepenuh hatiku, inlah wasiatku maka bacalah ia dan laksanakannya penuh tanggungjawab. Moga ruh aku bergembira menantimu di Syurga. Ameen.

1. Aku berwasiat kepadamu dengan wasiat manusia teragung, Muhammad SAW kepada umatnya.

" Jagalah solat, jagalah solat dan jagalah solat."


Janganlah tinggalkan solat jemaah sekalipun terpaksa merangkak! Sungguh besar ganjarannya dan ternyata ia adalah sunnah baginda Rasulullah SAW.

2. Atas segala yang dipertanggungjawabkan atasmu, penuhilah ia dengan penuh amanah. Sabda Rasulullah SAW:

"Setiap kamu adalah pemimpin, dan kamu akan ditanya atas apa yang kamu pimpin”. (Mutafaq 'alaih)


Sahabat, sedar atau tidak, amanah yang diletakan atas bahu kita terlalu berat. Usahlah mengambil mudah. Walau kita hanya memimpin dalam keluarga kecil, jadilah ayah dan suami yang adil, apatah lagi memimpin ummah!

3. Melewati kepada daie ilallah itu ujian yang sering dituturkannya kepada masyarakat manusia. Benar, seruan kepada kebaikan itu wajib bagi mengembalikan umat yang kian jauh ini kembali kepada Ilahi namun harus engkau menjadi orang yang pertama melakukannya, jika tidak, engkau celaka. Dengarlah firmanNya :

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya. Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya. ( As Saff : 2-3)


4. Sahabat, aku berwasiat padamu berikanlah ketenangan dan ceriakanlah hati serta jiwa ibubapamu. Layanilah mereka dengan penuh kasih sayang. Usahlah kau melukakan hati mereka walau sekali! Dan sampaikanlah doa untuk mereka seperti yang diajar kepada kita :

"Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil."


5. Al Quran adalah petunjuk bagi orang-orang beriman. Lantaran itu, aku berwasiat padamu wahai sahabat, cintailah ia. Cintailah ia sebagai mana cintamu pada sang kekasih hati,bahkan lebih dan jauh lebih dari itu!! Pabila ia jauh, sembilu rindu pasti menusuk hatimu.

Sahabat, bacalah ia. Fahamilah ia. Dan amalkanlah ia. Jadikan ia benar-benar melekat pada jiwa ini. Pastikan kita bersatu dan berpadu dengannya. Moga ia menjadi teman yang setia di hari akhir nanti.

6. Maafkanlah aku. Andai ini ucapan terakhir aku, andai pertemuan semalam adalah pertemuan terakhir kita, aku mohon sejuta kemaafan. Aku sudah sedaya menjadi sahabat yang baik dan setia padamu. Andai yang terkurang, itulah adat aku sebagai manusia yang dhaif dan hina. Maafkanlah aku sahabat. Dan sudah pasti aku sudah memaafkanmu.

Terakhir, terima kasih atas segalanya.

Inilah wasiat ringkasku.


al faqir ilallah
junaidiahmad
05 April 2011
Wang Ulu, Bintong.

(Sejujurnya, aku tujukan nasihat ringkas ini buat diriku terlebih dahulu. Semoga aku kuat untuk melaksanakannya terlebih dahulu "Ya Allah, jauhlah kami dari mereka yang celaka.")

----------------------------------------------------
Dan janganlah kamu berasa lemah dan berdukacita, sesungguhnya kamu adalah yang paling tinggi jika kamu (benar-benar) orang yang beriman.[Al-Imran: 139]

No comments:

Post a Comment