Jika anda suka mana-mana gambar ataupun ayat dalam page ni. Silalah copy, tag ataupun share. Tidak perlu minta izin kerana ilmu ini semua datangnya dari Allah.

Tuesday, April 19, 2011

aku juga insan biasa

Assalamualaikum wbt…..

Bertemu kembali nampaknya kita. Mungkin sudah ditakdirkan, selepas setahun aku berada di fakulti pendidikan, banyak perkara dan peristiwa yang telah berlaku semasa berada di tahun 1 SPM. Ini sudah pasti memberikan pengalaman yang sangat seronok kepada aku dan kawan2. Pengalaman manis dan pahit tidak dapat dilupakan, suka duka bersama kawan2 juga tidak akan luput dari ingatan.

Kadang-kadang…

aPabila terdetik jari-jemari untuk cuba merajinkan diri menulis, tiada apa yang menjadi penghalang. Biar kekangan masa sekalipun. Jadual final exam telahpun dikeluarkan pihak universiti menunjukkan exam telah hampir tiba. Risau juga sebenarnya, 4 subjek perlu dikhatamkan pada kali ini, psikologi pendidikan, Fizik, Statistik 2, dan juga subjek 'killer' untuk kursus matematik iaitu subjek analisis nyata. Doakan semoga kami dipermudahkan-Nya insyaAllah. Life as a 'teacher' student, boleh tahan tough juga. Ini kira ok lagi, jika dibanding dengan apa yang professor analisis nyata aku sarankan “no other things in your brain except medicine, even your friends either…1 or 2 are just more than enough!”. Pelik aku mendengarnya, sampai begitu sekali Prof. Yusuf mengajar kami erti dunia perguruan. Mungkin hanya sekadar exaggeration-nya sahaja demi “memotivasikan” kami untuk lebih bersungguh-sungguh, heH! =p

bersama kawan2 first year kursus pendidikan matematik:


Kadang-kadang…

Bosan juga sebenarnya dengan pembelajaran pada kali ini. Real analysis… bunyinya saja sudah cukup sophisticated untuk didengari. Tetapi…. Ha3meL eih bas, sabar banyak-banyak. Nak menuntut ilmu ini bukan sesuatu yang mudah, menguji kesabaran, keimanan serta ketaqwaan yang tinggi, hehe. Tambahan lagi dengan professor-professornya yang berbagai ragam. Tidak mahu tidak, walau sebosan mana subjek itu sekalipun, walau se’baik’mana professor yang mengajar, seharusnya kita hadapi. Tambahan pula para professor harus lebih kita hormati. Kita mungkin terlebih dimanjakan, sehingga terbiasa melihat keadaan dimana setiap ‘perangai’ pensyarah yang perlu ditelan, dianggap sebagai sesuatu yang mencabar kita, walau mereka adalah pendidik sekalipun. “prof. nie bla…bla…bla… garang, pelik, lewat. Prof. nie “physically insulted” bla…bla…bla…” biasa bukan dengan keadaan seperti ini? Honestly, aku juga tidak terlepas dengan situasi sebegini. Maklumlah jiwa anak muda, darah baru mula nak belajar mendidih, hoho! Dengar cerita rakan-rakan, professor(malah assistant sekalipun) sangat-sangat disegani(terpaksa mungkin??) walaupun herdik-mengherdik, caci mencela sudah sebati dengan jiwa mereka, dihadam dengan cukup sempurna =p. Bagaimana nanti kita seusai tamat pengajian, kembali sebagai guru? Mampukah untuk kita mengadaptasikan diri dengan situasi sebegini?? Jangan dihambur mereka kembali sudah, maklumlah… involuntary reaction mechanism. Kesimpulannya, sayangi guru anda….hehe!

“]ngan cikgu psikologi pendidikan... cikgu nora [pensyarah]

ngan cikgu nora yang suke bercerita, hehe!... cikgu nora hot tue

Kadang-kadang…

Terasa diri benar-benar ingin berubah kearah yang lebih baik. Pelbagai benda dirancang di jiwa, pelbagai perkara cuba dicanang di minda. Semangat membuak-buak untuk melakukan itu dan ini, satu-persatu dicampur, kemudian diuli hingga sebati. Demi kebaikan diri sendiri, tidak dilupa juga orang sekeliling dikanan juga kiri. Kalau boleh, untuk segala-galanya, ibu ayah semua! Seronok betul berada dalam masa-masa sebegini, tinggi betul pengharapannya. Tetapi selepas seketika masa, luntur-lebur semangat yang pernah hadir, hilang jauh ditiup angin. Kenapa? Entahlah… banyak betul persoalan yang timbul. Makanya, jangan ditangguh benda yang cantik molek, takut ia lari hilang entah kemana, lantas jauh ditinggalkan, terus dilupa. Faktor orang sekeliling? jangan peduli… sekarang banyak yang suka menjadi ketam melayu, jarang sungguh untuk ketemu si ketam cina, hampir pupus mungkin… eh, awak nak salahkan dia?? Tunggu jap!! Sebelum menuding ke arah orang lain, tengok diri sendiri dahulu. Awak nak, awak usaha, awak dapat. Start with your ownself first, then nothing can stop you from running freely when your eagerness above all others’. Lebih baik lagi, amalkan budaya sharing is caring, baru dikira bersyukur namanya. Ubah diri sama-sama yoK!!
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ

“Demi sesungguhnya ! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras.” (Surah Ibrahim 14 : 7)

Kadang-kadang…

Kita masih gemar mempertahankan sesuatu perkara, walaupun mengetahui ianya salah secara jelas dan nyata. Selagi dirasai ianya memberi keseronokan/’manfaat’ pada diri, selagi itu akan tetap dijaga walaupun sampai kepada satu tahap dimana sanggup untuk si empunya diri kelihatan ‘kurang cerdik’. Perhatikan 2 situasi dibawah(cikgu pun manusia biasa juga!!) anda baca, anda nilai….

Situasi pertama:

Cikgu fakrul: “musalman, angah demam tambah batuk laaa…dah setahun macam nie, tak baik-baik gak…isk2!”

musalman: “aiK… cikgu pon boleh demam jugak??” berseloroh dengan anaknya barangkali…

cikgu fakrul: ”HaiH musalman nie, cikgu pun manusia biasa juga… bukan setakat jatuh sakit… boleh mati lagi tue! Hehe.”

Situasi kedua:

Murid A: "cikgu buat apa dibelakang tue? Berasap jer saya tengok…. cikgu pun berasap jugak yer, hehe!” kata seorang murid kepada cikgunya dengan senyuman sinis terukir manis dibibir =p.

cikgu rozaimi: “Eh engko nie nak sindir saye ker?… takkan nak berasap(paham2 sendiri) pun nak kene report kat engko ke. Saya pun manusia biasa juga.” Bengang seketika ditambah sedikit malu dimukanya…

Sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula. Lebih ramai(artikel RAMAI plak…meh bace skali =p) yang gemar untuk berkata-kata, tanpa berfikir consequences yang bakal menjelma.
ceH!!

ceH!!

Kadang-kadang…

Dalam asyik melakukan maksiat, terdetik secara tiba-tiba di hati bahawa diri ini sedang dimurka oleh-Nya. Paling tidak pun, sesaat pasti ada. Pernah rasa bukan? Ustaz aku kata, ketika itu sayang Allah kepada kita sedang hadir menghampiri, cuma menunggu reaksi daripada kita untuk menyambutnya sahaja. Peringatan yang amat berharga daripada Pencipta kepada makhluk-Nya, jarang-jarang sekali untuk dijumpa. “Aku tahu benda nie haram….Tapi apakan daya…” kerap-kali begini desus hati kecil kita. Ya, tidak dinafikan melayan nafsu itu memang cukup enak, sedap hingga menjilat kaki orang kata, hehe!! Makin dibuat, makin terasa nikmatnya… walaupun diri mengetahui ia hanyalah sementara sifatnya. Aduuuh, ruginya kita! Alasan? Kami hanyalah manusia biasa, bukan malaikat yang senantiasa khusyuk, juga bukan nabi yang tunduk lagi tawadhuk. Sukar bukan? untuk memilih antara yang jelas terasa manisnya, dengan yang masih samar-samar dari pengetahuan ilmu manusia (baca: perkara-perkara ghaib). Oh ya, pintu taubat Allah itu kan sentiasa terbuka untuk hamba-hambaNya… nothing to be worried about laa bro…*sambil senyum sampai ke telinga*. Oh ya juga, mungkin terlupa agaknya… yang mati itu tidak mengenal usia. Tua ker….muda remaja ker…. Neonates ker… walau foetus sekalipun, bila-bila sahaja. Merupakan qadha’ dan qadar yang sudah ditetapkan sejak azali lagi. Tuntasnya, ingat pada mati sebelum atau ketika sedang asyik menzalimi diri. Lapangkanlah dadamu untuk menyambut kasih dari Ilahi yang senantiasa memerhati. Bertindak sebelum terlambat!!
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ 29:57

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.”

kematian tidak kenal usia dan juga masa

kematian tidak kenal usia dan juga masa

Segala kadang-kadang yang tertera diatas sesungguhnya untuk peringatan diri sendiri, jika anda rasa ingin berkongsi bersama saya… ahLan wasa7lan saya ucapkan. Peringatan perlu dikongsi, agar diri mampu sama-sama kita koreksi. Sungguh, iman itu adakalanya turun jatuh menjunam, adakalanya tinggi melepasi ciptaan alam. Kerana kita hanya manusia biasa, yang sering diberi pilihan untuk diputus oleh akal fikiran. Bukan pula diciptakan fikiran, demi mencetus 1001 alasan untuk lantang menyatakan “AKU HANYA MANUSIA BIASA…”

Sekian, ma3assalamah….. =)

No comments:

Post a Comment