Jika anda suka mana-mana gambar ataupun ayat dalam page ni. Silalah copy, tag ataupun share. Tidak perlu minta izin kerana ilmu ini semua datangnya dari Allah.

Saturday, September 4, 2010

kisah dari sorang yang bergelar cikgu...

kenangan semasa melakukan observation di SMK skudai mac 2011


Sepanjang pengalaman saya mengajar pelajar sekolah menengah atau rendah, matematik adalah matapelajaran yang dikira sebagai ‘top three’ paling susah disekolah. Tidak dinafikan, semasa saya di dalam darjah 5, saya juga menghadapi kesukaran untuk memahami subjek matematik. ia kelihatan terlalu sukar dan memeningkan.

Disebabkan saya tidak dapat menguasai matapelajaran itu, saya sering ponteng sekolah. Ini disebabkan, saya tidak dapat menyiapkan kerja sekolah saya. Kalau tidak siap, pasti saya akan dimarahi cikgu matematik saya (cikgu yang paling garang ketika itu). Saya rasa sungguh malu setiap kali kena marah.

Dirumah pula, keluarga saya tidak dapat membantu saya. Ibu dan bapa tidak sekolah tinggi. Kakak saya pula hanya setahun lebih tua daripada saya. Dikampung saya pula, sayalah sebenarnya yang paling menyerlah dalam bidang pelajaran. Jadi, tidak ada sesiapa yang saya dapat minta tolong ketika itu (sekarang saya rasa itu semua hanyalah alasan sebab banyak lagi perkara yang saya boleh buat untuk atasi masalah itu :)� )

Ketika itu, saya adalah ketua kelas dan guru matematik pula adalah guru kelas saya sendiri. Beliau amat marah dan kecewa kerana saya sering gagal menyiapkan kerja sekolah matematik dan mendapat markah rendah pula di dalam peperiksaan. Dia juga sering marah kerana saya sering tidak hadir ke sekolah. Apa beliau lakukan ialah, beliau turunkan pangkat saya daripada ketua kelas kepada menjadi penolong ketua kelas sahaja. Malu betul saya ketika itu. Saya tidak ceritakan pun perkara ini kepada ibu bapa saya.

Pada akhir tahun pula, saya tidak mendapat apa-apa hadiah dalam bidang pelajaran semasa hari penyampaian hadiah, cuma mendapat hadiah saguhati sebagai seorang penolong ketua kelas.

Walaubagaimanapun, saya masih bernasib baik kerana saya termasuk dalam 5 pelajar dalam kelas saya yang terpilih untuk memasuki kelas elit untuk tahun hadapan, iaitu tahun 6. Saya bersyukur. Namun, saya masih merasa takut kepada subjek matematik itu. Saya cuma lulus cukup makan di peperiksaan akhir tahun untuk subjek matematik. Bagaimana boleh saya majukan diri saya dalam subjek ini? Saya akan menduduki peperiksaan UPSR tidak lama lagi?

No comments:

Post a Comment